Even voorstellen: Maartje!

Niet alleen onze ambachten hebben een verhaal, onze medewerkers natuurlijk ook!
Deze keer stellen we graag Maartje Hagenbeek aan jullie voor:

“Ik ben Maartje Hagenbeek, 23 jaar en werk sinds oktober in het Oude Ambachten & Speelgoed Museum als collectiemedewerker. Ik kom uit Nunspeet, maar woon op kamers in Utrecht, waar ik een master Kunstgeschiedenis doe. Mijn interesse ligt voornamelijk bij de zestiende- en zeventiende-eeuwse schilders, Caravaggio is mijn favoriet! Daarnaast weet ik van alles te vertellen over het conserveren en restaureren van kunstobjecten. Sinds vorige week loop ik stage bij de Hermitage in Amsterdam, waar ik ga helpen met het maken van de tentoonstellingen.
Alle kennis die ik tijdens mijn studie opdoe, kan ik goed kwijt in mijn functie als collectiemedewerker in het Ambachtenmuseum. Een van de dingen waar ik mij mee bezig houd is het registreren van de collectie in een database. Hierop komen foto’s te staan van de belangrijkste objecten uit het museum met een duidelijke beschrijving erbij. Daarnaast maak ik een nieuw schoonmaakprotocol, speciaal bedoeld voor musea.

Het museum bevat duizenden bijzondere objecten die voorzichtig schoongemaakt moeten worden, zodat ze niet worden aangetast en zo lang mogelijk bewaard kunnen blijven. Geen object is hetzelfde: metalen, hout, papier en foto’s moeten allemaal op een andere manier worden schoongemaakt. Andere taken waar ik mij zoal mee bezig houd is het maken van de nieuwe tentoonstelling en het schrijven van tekstbordjes voor het buitenmuseum.

Ook doe ik onderzoek de familieverhalen die horen bij de verschillende ambachten in het museum. Wat ik zo leuk vind aan mijn werk is dat het zo gevarieerd is, geen dag is hetzelfde! Ik hou ervan om door het museum te struinen en elke keer weer wat nieuws te vinden.”