Stichting en ANBI

Naam

Stichting Oude Ambachten & Speelgoed Museum
(bekend als Oude Ambachten & Speelgoed Museum)

KvK nummer

RSIN

Rijksweg 87, 3784 LV Terschuur

Aanleiding

De collectie van het museum is ooit begonnen als privécollectie van de familie Bakker. Om de continuïteit van de collectie en exploitatie beter te borgen is in 2020 besloten om het museum onder te gaan brengen in deze stichting.

Doelstellingen

De doelstelling van de stichting Oude Ambachten & Speelgoed Museum is om door middel van de exploitatie van een museum kennis van oude ambachten en speelgoed instant te houden en over te dragen aan het brede publiek. Oude ambachten en speelgoed is een zeer belangrijk onderdeel van het cultuur-historisch erfgoed en alleen door de kennis hiervan te zorgvuldig te beheren en te verspreiden, kan dit voor het nageslacht behouden worden.

Naast een nieuwe structuur wil het museum de komende jaren ook een verdere  professionalisering doorvoeren ten aanzien van haar collectiebeleid en wijze van behoud en tentoonstelling. Op deze manier hoopt zij haar doelstelling om het brede publiek te informeren over oude ambachten en speelgoed verder te bevorderen.

Steun ons museum

Directeur-bestuurder: Wendy Bakker

Wendy van de Water-Bakker (1984) is sinds de oprichting directeur-bestuurder van de stichting Oude Ambachten & Speelgoed Museum. Als dochter van Kees Bakker, oprichter/verzamelaar van het museum, is zij sinds het begin van het museum nauw betrokken geweest bij al het reilen en zijlen. De afgelopen 12 jaar heeft zij vooral als internationale projectmanager gewerkt in Amersfoort, maar zij is nu weer ‘terug’ op het oude nest. De afgeronde studies Evenementen management en Internationale marketing hebben vooral op commercieel en projectmatig vlak een stevige bodem gegeven. De uitdaging van werk en privé is bekend terrein met thuis een man, drie jonge kinderen, sporten van kids én ouders, een fijne vriendengroep, uitjes, vakanties en soms een heerlijke sauna dag. Ook het reizen zit nog steeds in het bloed, bij voorkeur wordt een lang weekend besteed aan het ontdekken van een nieuwe (nationale of internationale) plekken ook de MuseumKaart word geregeld ingezet bij ‘een kijkje elders’.

Raad van Toezicht

Voorzitter Raad  van Toezicht: Tijmen van Meerveld

Tijmen van Meerveld (1981) is sinds augustus lid van de Raad van Toezicht van het Oude Ambachten & Speelgoed museum. In het dagelijks leven is hij vertegenwoordiger bij Coam Gaming te Amersfoort. Een firma dat voorziet in kans- en behendigheid automaten in verschillende horeca gelegenheden verspreid door midden Nederland. Daarnaast runt hij zijn eigen onderneming gerelateerd aan dienstverlening van boekhouding tot aan villa verhuur in Spanje.  Eerder werkte hij onder meer als receptionist en restaurant bedrijfsleider in het binnen- maar ook buitenland. Na zijn studie in Breda, Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, is hij in onder meer Spanje verzeild geraakt, wat hij ook ziet als zijn tweede casa. Naast zijn liefde voor reizen, houdt hij zich bezig met voetbal en treedt hij graag op als huis-dj voor kleine feestjes. De verscheidenheid aan ervaring in de dienstverlening, zorgt voor een out-of-the-box inbreng op de gang van zaken binnen de stichting.

Secretaris Raad van Toezicht: Jacqueline van Laar-Wendel

Jacqueline van Laar-Wendel is sinds augustus de secretaris van de Raad van Toezicht van het Oude Ambachten & Speelgoed Museum. Met haar man woont zij centraal in het land. Samen hebben zij kinderen;  1 dochter en 2 zonen, waarvan alleen de jongste zoon nog thuis woont. Haar werktijd verdeelt zij  tussen administratieve en financiële werkzaamheden voor een aantal bedrijven, zowel op locatie als thuis. Tevens is zij de secretaris van het bestuur van stichting Ons Gebouw te Achterveld. Vanuit deze functie zag de stichting een mooie overlap met de secretaris functie. In haar vrije tijd mag zij heel graag quilten.

Raad van Toezicht lid: Henny van Baardwijk

Henny van Baardwijk is sinds september lid van de Raad van Toezicht. Henny is moeder van een dochter en een zoon én inmiddels ook oma van twee kleinkinderen. En sinds tien jaar weduwe. Henny heeft als coupeuse jarenlang een eigen bedrijf gehad en hier altijd druk mee in de weer geweest. Tegenwoordig is ze nog lekker druk bezet, naast oppassen op de kleinkinderen heeft ze diverse hobby’s. Zoals lekker genieten van vakanties en weekendjes weg, ze fietst veel, houd van lezen en  speelt graag spelletjes waaronder bridgen, klaverjassen en bowlen. Dit laatste allemaal op ‘haar clubjes’. Ook is ze vrijwilliger bij het Schaffelaar theater te Barneveld, dit ziet ze ook als een leuke hobby. En bovenal staat Henny heel positief in het leven. Of te wel : een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Beloningsbeleid en financiën

Leden van het Raad van Toezicht ontvangen voor de uitoefening van hun functie geen beloning. Kosten die door leden worden gemaakt in de uitoefening van hun functie worden op declaratiebasis vergoed.

De stichting is opgericht per 3 september 2020. Het beleidsplan en de jaarrekening van Stichting Oude Ambachten & Speelgoed Museum is op te vragen via wendy@ambachtenmuseum.nl.

Steun ons museum