Word vrijwilliger

Ons museum is op zoek naar gezellige, vlotte en actieve vrijwilligers die graag één of meerdere dagen in de week willen komen helpen in ons museum. In ons museum kun je op verschillende manieren aan de slag;

Meld je aan als vrijwilliger!
  • Live demonstratie van een ambacht, werkplaats of winkeltje

Het Ambachten gedeelte van ons museum bestaat uit 160 verschillende beroepen, winkeltjes en werkplaatsen. Om de Nederlandse geschiedenis tot leven te brengen en nostalgie mee te geven zoeken wij vrijwilligers die graag een oud ambacht willen uitvoeren of weer even tot leven willen brengen. Je kunt hierbij denken aan:
– Spinnen, schoenmaker, goud- & zilversmid, porselein restauratie;
– Kantklossen, stoelenmatter, stro- of rietvlechter, touwslaan;
– Houtbewerker, fineren van kasten, violenmaker, glas-in-lood;
– Drukkerij, oude muziekwinkel met LP platen, verf menger;
– Klompenmaker, scharensliep, klokkenrestauratie, wandelende marskramer,
– En nog veel meer…

Naast het uitvoeren van het ambacht is het natuurlijk erg leuk om iets educatiefs te vertellen over het ambacht zelf wanneer onze bezoekers staan te kijken bij ‘jouw’ ambacht.

• Horeca hulp

Vind je het leuk om ons te assisteren in en rondom onze keuken? Kom dan zeker eens langs voor een kennismaking. Wij ontvangen per jaar best wat gasten en die gasten hebben geregeld zin in een hapje of een drankje. Dat betekend werk in de keuken! Zowel bereiding van bestellingen, afwas, het bijvullen van diverse keukenvoorraden of het vouwen van servetten; jij bent van alle markten thuis en vind afwisseling juist een leuk gegeven.

• Strijken en wassen / interieurverzorging

Vind je het fijn als alles weer blinkt en straalt, dan ben je hier aan het goede adres! Met letterlijk miljoenen spulletjes onder één dak is er altijd wel iets te doen. En ook mooie nette outfits vinden wij fijn, daar horen bijvoorbeeld gestreken schorten bij. Kom jij ons helpen?

• Assistentie museumwinkel

In onze museumwinkel is van alles te koop. Alleen raken de schappen geregeld (te) leeg, en moeten ze dus ook bijgevuld (en geprijsd) worden. En onze snoepcorner hoort ook tot deze afdeling! Klinkt dat als een feestje, meld je dan bij ons aan.

• Workshop begeleiding

Wij krijgen steeds meer aanvragen voor workshops voor kinderfeestjes, schoolreisjes en workshops voor volwassenen. Ben je zelf lekker creatief en vind je het leuk om je kennis te delen met anderen tijdens workshops? Dan zoeken we jouw!

• Leer een ambacht

Het kan ook zijn dat je het contact met mensen / gasten heel leuk vind, maar nog geen ambacht zou kunnen uitvoeren nu. Kom dan gerust eens met ons overleggen en wij kijken graag samen met jou welke van de 160 ambachten bij jou zou passen, er zit altijd wel iets passend tussen!

• Algemene ‘surveille’

In het Ambachten Museum lopen diverse vrijwilligers rond, zij assisteren bij de liften, helpen bij een speurtocht vraag, geven route uitleg of vertellen iets over het gebied waar ze net aan de wandel zijn. Klinkt dit als muziek in de oren voor jou? Dan pas jij perfect in ons team!

• Restauratie oude objecten

Wij ontvangen wekelijks objecten voor ons museum. Niet altijd in goede staat. Vandaar dat een aantal ‘handige harries’ wekelijks bezig zijn met de restauratie van oude objecten die dat nodig hebben. Ook zaken als houtmolm bestrijding, lijnolie beurt en mottenbestrijding komen wel eens aan bod. Vind je het leuk om hierbij mee te helpen? Meld je dan aan bij ons!

• Hobby fotograaf / hobby filmer

Wij zijn op zoek naar iemand die fotografie/film als hobby heeft en het leuk vindt om het museum te ondersteunen bij het opzetten van een aantal nieuwe foto- en filmseries. Denk hierbij aan fotografie van:
– Een aantal ambachten;
– Een aantal mooie, unieke of speciale museum attributen voor bijvoorbeeld ons maandelijkse ‘raad en win’ spel;
– Onze vrijwilligers die dagelijks een ambacht uitvoeren.

Wellicht heb je zelf ook creatieve tips & suggesties die wij kunnen vastleggen in ons museum.

Wat hebben wij te bieden;

In ons museum werken wij met een leuke pool van vast personeel en vrijwilligers. Door deze pool werken we bijna dagelijks met een variërend team. De koffie en thee (en befaamde verse museum-soep) staat altijd klaar! Wij krijgen dagelijks gasten op bezoek die een dagje uit zijn en op zoek zijn naar gezelligheid, afleiding, etc. Kortom, iedere dag is anders en er valt altijd wat te beleven.

Vergoeding

Je ontvangt elke dag een reis- en/of brandstofvergoeding. Het museum is het gehele jaar open, dus weer of geen weer, er is altijd wat te doen!

Proefdag draaien

Twijfel je nog of het volledig bij je past? Dan is het altijd mogelijk een proefdag mee te draaien. Zo ervaar je gelijk wat het is om vrijwilliger te zijn bij het Oude Ambachten & Speelgoed Museum.

Jouw eerste dagen

In de eerste dagen als nieuwe vrijwilliger maak je kennis met andere vrijwilligers, het museum en jouw taken. Je krijgt voldoende tijd om hier rustig wegwijs in te worden.

Meld je aan!

Lijkt het je leuk om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij het Oude Ambachten & Speelgoed Museum? Meld je dan aan of neem telefonisch contact op met Ronald Bakker of Annelotte Swarts 0342 46 20 60.

Meld je aan als vrijwilliger!